Er zijn geen evenementen gevonden
  • Koninklijke inspectie deel Grebbelinie
    maandag 11 december 1939
    Lees verder >>

Grebbelinie Veenendaal weer een stukje boven water

Door Bert Rietberg, Vallei en Heuvelrug, donderdag 06 december 2012 17:16
Categorie: Stichting Grebbelinie

Samenwerking heeft opnieuw geleid tot herstel van de Grebbelinie, deze keer bij Veenendaal. Bij de afronding van de werkzaamheden werd tevens een verloren gewaande kazemat ontdekt. Ook dit beschadigde exemplaar kan behouden blijven.

Kazemat Veenendaal Nieuweweg-Noord

  Kazemat op het eiland in vestingvorm in de lus van de nieuwe afrit bij Veenendaal-West. (foto Bert Rietberg, Vallei en Heuvelrug)

De Grebbelinie rond Veenendaal begint steeds meer vorm te krijgen. BAM-wegenbouw heeft in opdracht van Rijkswaterstaat een vijver aangelegd in de lus van de nieuwe afrit van de A12 bij Veenendaal-West. De vijver sluit al goed aan bij de voormalige functie van de waterlinie in de Gelderse Vallei, maar de aanwezigheid van een kazemat maakt de relatie compleet. De kazemat nr 57 werd in 2008 door de Stichting Grebbelinie ontdekt achter een wederopbouwboerderij. De stichting ontving de wederopbouwtegel toen de boerderij gesloopt moest worden. De kazemat kon na overleg echter behouden blijven en Rijkswaterstaat paste de plannen voor het landschapsontwerp zo aan, dat het betonnen verdedigingswerk op een kunstmatig eilandje een prominente plaats kreeg toebedeeld.

Kazemat 56BAM-wegenbouw rond momenteel de werkzaamheden op het terrein af. Daarbij deed kraanmachinist Eppe van Bruggen een nieuwe vondst. Bij het egaliseren van de grond stuitte hij op beton. In eerste instantie dacht hij aan achtergelaten materiaal van de bouwploeg, maar het bleek een massief betonnen constructie te zijn, die bij nader beschouwing veel op de kazemat op het eilandje leek. De kraanmachinist uit Terschelling besloot het beton niet af te dekken, maar contact op te laten nemen met de Stichting Grebbelinie.

Vertegenwoordigers van deze stichting herkenden hierin meteen de verloren gewaande gietstalen koepelkazemat nr 56, die samen met de andere kazemat de toegang afsloot tot Veenendaal. Dit was nodig wanneer vijandelijke eenheden het Fort aan de Buursteeg zouden zijn gepasseerd. Twee zware mitrailleurs bestreken het gebied ten noorden van het ENKA-kanaal(nu Zijdewetering). De bezetter liet de gietstalen koepels in 1941 met springstof verwijderen uit de betonnen omhulling. De nu resterende betonnen bouwwerken waren zowel in 1940 als in 1945 met elkaar verbonden door loopgraven. Ook voor het Duitse leger was deze positie van belang tegen het einde van de Tweede wereldoorlog, toen de geallieerden Veenendaal naderden. De loopgraven liepen destijds zelfs door tot in het talud van de Rijksweg, die toen juist aangelegd werd, maar nog niet verhard was.

Het programmateam Grebbelinie van Projectbureau Vallei en Heuvelrug bevordert de samenwerking tussen de partijen in het gebied om de linie meer beleefbaar te maken. Daardoor wordt de samenhang steeds meer zichtbaar en behoudt het gebied ondanks alle veranderingen haar identiteit.


Terug naar het nieuwsoverzicht